Nostalgické linky
Rok 2025 - akce historických vozidel
6. a 7.9.2025 - Jízdy v rámci Dnů evropského dědictví
O víkendu 6. a 7. září se Pardubice opět připojí k celoevropské akci Dny evropského dědictví, která každoročně otevírá veřejnosti dveře do historických i architektonických památek. Návštěvníci budou mít možnost nahlédnout nejen do dobře známých dominant města, ale také do míst, která bývají běžně nepřístupná.
Podrobnosti o programu akce najdete na webu města.
31.8.2025 - 15 let od změny organizace nočního provozu
Noční autobusy jsou v systému městské hromadné dopravy v Pardubicích provozovány již od roku 1976. Linky původně ani neměly číselné označení, některé spoje navíc byly neveřejné a sloužily pro dopravu řidičů na ranní a z odpoledních směn.
V roce 2006 se zavedením odbavovacího systému EMtest získaly noční linky své současné označení čísly 98 a 99, provoz byl v té době ale odlišný. Linka 98 jezdila denně a autobus na ní projel celé město, na tyto spoje byl vyhrazen zvláštní autobus, který sloužil pouze jako noční (a zajišťoval některé předcházející spoje na denních linkách). Linka 99 byla v provozu pouze v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli a jezdil na ní autobus náhradní dopravy, trasa této linky vedla v opačném směru než linka 98 a do některých částí města nezajížděla. V roce 2008 byl režim změněn, došlo ke změně tras linek a obě linky jezdily denně. O dva roky později, tedy v roce 2010 došlo k jedné z nejvýraznějších změn tras nočních linek, tento stav vydržel až do roku 2018.
Na nočních linkách byly vždy nasazeny speciálně vyhrazené vozy. Od začátku 90. let do roku 2000 to byly linkové autobusy Karosa C 734, nejprve vůz s číslem 111, po jeho vyřazení autobus 40. Od roku 2000 do roku 2008 vládl nočnímu provozu autobus Karosa C 934E s původním evidenčním číslem 14, který byl poté převeden na středisko autoškoly a v DPMP slouží dodnes. V letech 2008 až 2009 po trvalém rozšíření provozu na dva autobusy jezdily na nočním provozu autobusy Karosa B 732 s manuální převodovkou, konkrétně vozy čísel 99 a 100. Od roku 2009 až do roku 2017 patřil noční provoz autobusům Karosa B 951E, na lince 98 jezdil autobus s číslem 53, na lince 99 vůz 60. V roce 2017 došlo k nahrazení Karos autobusy Iveco Crossway LE čísel 65 a 66, tyto autobusy byly k vidění ale i přes den, kdy jezdily na dělených směnách. V provozu tak tyto autobusy byly až 20 hodin denně, roční proběh těchto vozů činil až 80 tisíc km ročně. Od začátku letošního roku došlo k náhradě obou autobusů novějšími. Místo autobusu 65 jezdí nyní na linkách nočního provozu autobus Iveco Crossway LE hybrid s evidenčním číslem 69, později v průběhu roku byl i druhý autobus s číslem 66 nahrazen původně předváděcím autobusem Iveco Crossway LE číslo 68.
Linky nočního provozu si s námi můžete projet netradičně už v neděli 31. srpna 2025 v odpoledních hodinách s autobusem Karosa B 951E číslo 61. Ten na nočním provozu sice nikdy trvale nesloužil, ale i tak nám připomene dobu, kdy noční linky patřily právě těmto autobusům.
10.8.2025 - 65 let obsluhy zastávky Dukla, náměstí
Oblast místní části Dukla byla částečně obsluhována od zahájení provozu MHD v Pardubicích v roce 1950. Původně autobusy jezdily z Koněvova (dnes Zborovského) náměstí k nemocnici. Trasy linek se později měnily, v roce 1952 byl autobus nahrazen trolejbusem a o rok později byla trolejbusová linka prodloužena až do zastávky Dukla, vozovna.
V březnu roku 1960 byla obsluha Dukly výrazně rozšířena, se zavedením nové autobusové linky 8 začala být obsluhována zastávka Dukla, náměstí a ulice Jilemnického. V roce 1963 byla na dukelské náměstí prodloužena i linka 6. A i když se během let měnil průběh vedení linky, ať už cíleně či vlivem oprav komunikací a uzavírek, zastávka Dukla, náměstí zůstala lince 6 až do dnešních dnů.
Druhou událostí, kterou si připomeneme při historických jízdách v neděli 10. srpna 2025, je zavedení elektronického informačního systému. Před 30 lety, v roce 1995, byl elektronickým informačním systémem, tedy digitálními transparenty, zkušebně osazen první autobus – Karosa B 731 s evidenčním číslem 100. V té době se jednalo o natolik významnou událost, že vozidlo osazené tímto systémem bylo vybráno záměrně podle své zkušené posádky. A právě od roku 1995 byly všechny nově zařazené vozy vybaveny elektronickým informačním systémem (s výjimkou nočního autobusu s číslem 14 a tří ojetých trolejbusů ze sousedního Hradce Králové). Vnější informační panely vozidel se za posledních 30 let příliš nezměnily, ale jejich zavedení umožnilo zlepšit informování cestujících a lépe reagovat na provozní situace bez nutnosti upravovat desítky až stovky cedulí.
V neděli 10. srpna 2025 si společně s námi můžete projet trasu linky 6 přes Duklu, náměstí s historickým autobusem Karosa B 731 ze soukromé sbírky, a podívat se tak například na nejnovější konečnou Vápenka na jižní straně pardubického hlavního nádraží. Tento typ autobusu sice nebyl přítomen u zahájení provozu na Duklu, ale konečnou zastávku a trasu vozidla nám prozradí jeho digitální informační panely.
20.7.2025 - 20 let od modernizace trolejbusů 14Tr
První trolejbusy Škoda 14Tr byly zařazeny do pardubického provozu na počátku roku 1983. Do roku 1994 bylo zařazeno celkem 48 vozidel různých výrobních sérií, které se mezi sebou mírně lišily. Všechny vozy ale měly jednu věc společnou – k informování cestujících o lince a její trase sloužily klasické cedule. V letech 1995 až 1999 byly trolejbusy 14Tr dodávány v modernizované verzi označené 14TrM – tyto vozy se na pohled lišily především upraveným předním a zadním čelem a dosazením elektronických informačních panelů. Trolejbusy 14Tr jezdily v Pardubicích bez větších oprav, i když některé vozy prošly modernizací spojenou s dosazením digitálních panelů na trolejbusové dílně Dopravního podniku města Pardubic v letech 1998 až 2001. Původní trolejbusy 14Tr vybavené cedulemi byly postupně vyřazovány, ale po ukončení výroby trolejbusů ve Škodě Ostrov v roce 2004 nastala nejistá situace ohledně dodávek nových trolejbusů. Proto bylo rozhodnuto, že na některých vozech bude provedena generální oprava a celková modernizace. Opravu, při níž z původního trolejbusu zbyla prakticky pouze zadní náprava Rába, provedly Plzeňské městské dopravní podniky. Jako první byl modernizován trolejbus číslo 346, jehož generální oprava probíhala od října do prosince roku 2005. Tento vůz vyjel poprvé do provozu na linku 3 dne 3.3.2006. V letech 2006 až 2007 následovaly opravy vozů s čísly 341, 345, 342, 347, 348, 343 a 340. Generální opravou prošlo osm z celkem devíti pardubických trolejbusů Škoda 14Tr10/6, které byly zařazeny v roce 1991, cena za modernizaci jednoho vozidla převyšovala 5 milionů korun. Poslední z modernizovaných „čtrnáctek“ dojezdila v Pardubicích v červnu roku 2023. Drobnou zajímavostí je, že právě ten jediný vůz, který z 10. série pardubických trolejbusů 14Tr neprošel modernizací (vůz číslo 344) a byl vyřazen pro svůj špatný technický stav, přežil všechny své modernizované sourozence. Definitivně dojezdil na jaře roku 2025 v litevském Vilniusu, kam byl v roce 2008 prodán.
29.6.2025 - 65 let provozu autobusů na Hůrka a do Spojila
V průběhu roku 1960 byla tehdejší autobusová linka 6 prodloužena z konečné zastávky Na Židově do zastávky Hůrka, později k 1.12.1960 začaly autobusy zajíždět až do Spojila, který byl tehdy ještě samostatnou obcí. V roce 1961 byl Spojil připojen k Pardubicím, a změna byla v témže roce zaznamenána také v linkovém vedení. Místo linky 6 z nádraží zajížděla do této oblasti nově linka 4 ze Svítkova. V roce 1966 došlo k další úpravě, tentokrát byla do zastávek Hůrka a Spojil nejprve zavedena nová linka 12, k 1. listopadu 1966 byly ale trasy linek změněny, a obsluha zastávek Hůrka a Spojil připadla lince 9 jedoucí z Rosic. V letech 1973 až 1980 zajížděly do zastávky Hůrka také některé spoje linky 13. I když se z místní části Spojil k 1. lednu 1992 opět stala samostatná obec, autobusová linka 9 zde zůstala až dodnes. V letech 2004 až 2009 přibyla k „devítce“ také linka 19, která jezdila až do Sezemic, od 1. listopadu 2009 byly spoje do Sezemic převedeny pod linku 9. Poslední významnou trvalou změnou linky 9 bylo zkrácení na jejím druhém konci od 4. března 2018 z Rosic do zastávky Hlavní nádraží. A právě v trase Hlavní nádraží – Hůrka – Spojil se s námi můžete přijít svézt historickým autobusem Škoda 706 RTO z roku 1965 v neděli 29. června 2025 v odpoledních hodinách.
11.6.2025 - Druhé výročí vyřazení trolejbusů Škoda 14Tr
V podvečerních hodinách dne 11.6.2025 vyjede na trasu linky 13 historický trolejbus Škoda 14Tr číslo 311. Připomeneme si tím dva roky od ukončení provozu těchto ikonických trolejbusů v Pardubicích.
Tarifní podmínky pro nostalgické linky: speciální jednodenní jízdenka (pro kalendářní den) pro historické linky 30 Kč, dále platí i všechny krátkodobé a předplatní časové jízdenky. Osoby do 15 let a nad 65 let cestují v nostalgických spojích bezplatně.
23.5.2025 - Pardubická muzejní noc
V pátek 23.5.2025 se koná Pardubická muzejní noc. Při této příležitosti vyjedou historická vozidla MHD podle přiložených jízdních řádů.
Autobusy pojedou po trase Dukla, vozovna - Dukla, KD - Krematorium - centrum města - Hlavní nádraží - Rosice, nádraží a zpět, trolejbusy pojedou po trase Zámeček - centrum města - Zborovské nám - Dopravní podnik - Hlavní nádraží - centrum města - Zámeček.
Nasazeny budou dva trolejbusy Škoda 9Tr a tři autobusy Karosa.